GeoGebra az interaktív tábla konferencián
Papp-Varga Zsuzsa két előadást is tartott a konferencián, egyet alkotóműhelyben, a másodikat a szavazóegységes szekciónkban. Megkértük, írjon a pedagógusoknak a Geogebráról. S írt. :)
A GeoGebra egy olyan open source magyar fordításban is elérhető dinamikus matematikai program, amely szinte minden korosztály oktatásában alkalmazható. Használatát bárki könnyen el tudja sajátítani, csak alapvető számítógépes ismereteket igényel.
A GeoGebra egyrészt egy dinamikus szerkesztő rendszer. A felhasználó tulajdonképpen egy virtuális szerkesztőkészletet segítségével elkészítheti a középiskolai szerkesztések bármelyikét és több magasabb szintű matematikai ismeretet igénylő szerkesztést is. A papíron végzett szerkesztésektől eltérően viszont itt a kiinduló objektumok (pontok, egyenesek, stb.) szabadon mozgathatók, úgy hogy a tőlük függő objektumok velük együtt mozognak.
Másrészt a GeoGebra egy computer algebrai rendszer, amiben az objektumok algebrai úton adhatók meg (pontok koordinátáikkal, egyenesek egyenleteikkel, függvények képletükkel, stb.). Az objektumokkal különböző számításokat is lehet végezni, például kiszámítható a függvények deriváltja és integrálja, stb.
A GeoGebra talán legfontosabb tulajdonsága, hogy egy kifejezés az algebra ablakban megfelel egy objektumnak a geometria ablakban, és viszont. Függetlenül attól, hogy az objektum milyen módon került rögzítésre, mindkét ablakban módosítható és a változás a másik ablakban is látható.
A program segítségével különböző műveleteket és absztrakt fogalmakat szemléltethetünk a diákok számára. Például az egész számok összeadását, törtek szorzását, lineáris függvények paramétereinek jelentését valamint a derivált függvény fogalmát. A konferencián a résztvevők maguk bizonyosodhattak meg róla, hogy mit is jelent a dinamikus jelző, milyen sokat segíthetnek a diákoknak a bemutatott alkalmazások.
A GeoGebra lehetőséget ad a diákoknak, hogy lássák és megfogalmazzák a különböző reprezentációk közötti összefüggéseket. Például, a kör egyenlete és képe közötti vagy az alábbi vázlat és grafikon közötti összefüggéseket.
A GeoGebra lehetőséget ad a diákok számára a kísérletezgetésre, a felfedező tanulásra is. Kipróbálhatják, hogy milyen oldalhosszak esetén szerkeszthető meg egy háromszög, van-e egy virágnak szimmetria tengelye, valamint hogyan változik az alsó összeg értéke, ha növeljük a felosztások számát.
A konferencia résztvevői „A GeoGebra rejtelmei, avagy mire használjuk matekórán” című műhelymunka keretében egy rövid ismertető után maguk is kipróbálhatták a programot. Különböző példák közös megoldásával pillanatok alatt megismerhették a GeoGebra legfontosabb funkcióit.
A „GeoGebra és a Szavazórendszerek” című előadáson a tanárok ötleteket kaphattak, hogy hogyan is építhetik be a mindennapi gyakorlatba a szavazórendszereket. Konkrét GeoGebra alkalmazásokkal tűzdelt szavazásokkal kerültek bemutatásra a lehetőségek.
A szavazás használható előzetes tudás felmérésére, a megértés ellenőrzésére valamint a már megszerzett tudás számonkérésére is. Az előbbi két esetben érdemes felkészülni a különböző eredményekre: mi történjék akkor (pontosabban azt követően), ha a csoport jól, közepesen vagy éppen rosszul teljesít. Érdemes különböző segítségeket, esetleges ugrási lehetőségeket beépíteni az anyagba. A számonkérés esetében nem feltétlenül csak a dolgozatíratásra kell gondolni, használható a szavazás a gyakorló és házi feladatok gyors ellenőrzésére is.
A céloktól függően választható az anonim vagy a nevesített szavazás. Amennyiben a csoport és nem az egyének tudásszintjére vagyunk kíváncsiak például előzetes tudás felmérésekor, akkor felesleges nevesített szavazást választani. Dolgozatok esetén azonban mindenféleképpen tudnunk kell, hogy név szerint ki-mire szavazott.
Mindkét előadás anyaga a bemutatott GeoGebra fájlokkal együtt letölthető a http://e-tanarikar.hu oldalról.
Geogebráról bővebben:
http://www.geogebra.org/cms/index.php?lang=hu
Az előadó honlapja:
http://vzsuzsa.dyn.elte.hu/index.php?page=geogebra