Interaktív feladatok – feladatgenerátorok használata
Nemrég zajlott le a HUNDIDAC kiállítás, ahol az első napon (péntek), a Promethean típusú interaktív tábla kiállítói standján kívül konferencia jelleggel, szekció-előadások keretén belül ismerkedhettek a jelenlévők a tábla lehetőségeivel.
Aztán itt, ha rákattintunk, láthatjuk az elérhető eszközöket, készíthetnénk videót is, de a fotózás a leggyorsabb, mert egyből ráteszi a munkaoldalunkra a kijelölt alkakzatot, ha szeretnénk.
A fényképezőnek ötféle lehetősége közül én a terület pillanatfelvételt, azaz a téglalappal befogható verzióját választottam, illetve használom a leggyakrabban:
A feladatgenerátornak ugyanazt a weboldalt használtam, melynek működését már itt leírtam: https://interaktivtabla.eoldal.hu/cikkek/tartalom-interaktiv-tablara/matematika-feladatok--munkalapok.html
A mintázat helyét kell megtalálni. Rengeteg ilyen jellegű feladatot, hasonlóságot találhatnak a diákok a "Gyilkos számok" című filmben. Így ráutalva jó móka lehet, ki találja meg előbb. Itt a generálás utáni egybőli kimásolást láthatjuk. Az is jól látható, hogy a táblának csak a felső felét foglalja el a kép. Képzeljük el, mit lát ebből a hátsó padban ülő diák?
Így jobban járunk, ha nagyítunk. Igen ám, de ha utólag nagyítunk, kis méretű képet, az mindig torzuláshoz vezet, így a számok közelebbről már kissé homályossá válnak! (Mivel itt csak kis méretben tudom megmutatni, ezért itt nem szembetűnő)
Tehát javaslat, először a PDF - állományt kell nagyobb nézetre váltani, s utána lefotózni a kívánt alakzatot, alakzatokat. Ha előbb a rácsot fotózzuk ki, aztán az egyes alakzatokat külön-külön, akkor több lehetőségünk van igényeinknek megfelelően elhelyezni az alakzatokat.
A megoldás, mivel csak ráismerés miatt szükséges, már lehet akár kisebb képen is.
Ha valaki megkedvelte ezt a típusú feladatot, látható, hogy a rácsot nemcsak számokkal, hanem betűkkel, alakzatokkal, stb - vel is feltölthetjük:
A generátor linkje: http://www.worksheetworks.com/
Egy másik feladat a törtek összehasonlítása, egy labirintus segítségével. Itt egyszerűen nincs olyan nagyítás, mely jól mutatna, olyan kicsik a törtek. Ezért az összehasonlítgatós feladatot én párosával adnám ki a diákoknak fénymásoltan, aztán jöhet a verseny. Az igaz állítások irányában lehet csak haladni.
A megoldásra ránagyítva már ki lehet vetíteni az interaktív táblán, mert ez a hátsó padból is nyomon követhető:
Törtes feladatok között sokfajta van, például a kezdőértékkel és növekménnyel bemutatott csigavonal, melynek sok paramétere állítható. Alapértelmezetten 10%-os kitöltöttséget ajánl fel.
A feladat generálása után így néz ki: azaz 4 egész öthatodot kell hozzáadni az előző számhoz, ami ugye maga is tört. egy egész egyharmad. Szóval közös nevező, meg vegyes tört összeadása. Egy ilyen feladat után a matematika iránti attitűd igen alacsonyra zuhan, még a matematikát szeretők között is, mert ez nem igazán jó feladat. Mit érünk el vele? A monotonítást tűrő képességet edzük? Vagy mit gondolunk?
Ha a feladatot nagyobb százalékos feltöltöttséggel adjuk, akkor nagyobb az esélyünk arra, hogy a diák nem adja fel, s így is rengeteg feladatot számol ki. S még lehet érdekesnek is tartja. :)
Ha monotonitást edzenénk, akkor a növekmény és a kiinduló szám is maximum egykettedes törtrésszel bírjon. Túl bonyolult "szenvedős" feladattal ugyanis ellenkező hatást érünk el. :)
Többféle törtfeladat van a generátorban, érdemes kipróbálgatni őket.
Nézzük, hogy lehet interaktív táblásítani a hagyományos törtműveletes feladatokat. Kiindulólépésnek a megoldás képét válasszuk:
Eztán fotózzuk ki a feladatokat külön és a megoldásokat egyesével. Rögzítsük a háttérben a feladatokat, hogy azt a diákok ne tudják elhúzni, a megoldásokat pedig egyesével vonszolhatják a megfelelő helyre. Máris sokkal mozgékonyabb feladatot adtunk a diákoknak, mintha csak a feladatot kapják. Természetesen kell ilyet is olyat is, de ezt mindenki a saját tantárgyának módszertanából jól ismeri, erre ezért nem térnék itt ki bővebben.
Hogy értsük, hogy én nem matematikáról beszélek, hanem a fényképezőgép használatáról, arról a technikáról, hogyan tudunk kész dolgokat felhasználni interaktív feladatok készítéséhez, íme egy történelem érettségi feladata - emelt szintű érettségi feladat, három "fotó": térkép, táblázat, a táblázatba beírandó betűk és kész. Jöhet a diák. Ugyen, nem hat óráig tartott?
Szórácsgenerátor másképp. Ennek hazsnálatáról is írtunk itt: https://interaktivtabla.eoldal.hu/cikkek/elso-lepesek-interaktiv-tablan/szokereso-generator---szoracs-es-megoldas.html
Ha a tanárnak van csak meg a lista, mi van elrejtve, a szórács sokkal nagyobb, s lehet olyan feladatokat adni, hogy keress emlősöket! VAgy keress madarakat! Ezzel kicsit érdekesebbé tettük a feladatot. :)
Földrajz. Google maps, kifotózva a Balaton térképe, rögzítés a háttérben, s letakartam színes téglalapokkal néhány település nevet. Kérdés mi lehet alatta. Ez sem hat órán át készült, mégis mozgalmas feladat lehet.
Pár elem, mi lehet a téglalap alatt?
Ha lehúzom a smiley-t, akkor egy újabb mosoly van alatta.
Itt már néhányan rájönnek, hogy a Mona Lisa (más néven La Gioconda) van a narancs színű téglalap alatt, azaz Leonardo da Vinci 1503-1506 között készült leghíresebb festménye, ami a párizsi Louvre-ban látható.
Persze ez lehet csak egy kis kíváncsiság ébresztés, s aztán mehetünk akár Botero és munkássága irányába is, akár a médiaismeret tantárgy irányába is a Mona Lisa mosolya című film elemzése felé is. De mindenképp egy kis gyors indítással tudjuk fókuszáltatni a diákokat egy konkrét téma irányába, s a fényképezőgép használatával ez sem tartott órákig. Csak pár kattintás s már kész is az oldal!
Mindenkinek jó szórakozást! Mosolyogj, fényképezel!