IKT egy londoni általános iskolában
Sikerült engedélyt kapnunk Tar Zsuzsától (Oktatási Hivatal) , hogy tanulmányútjuknak leírását megjelentethessük oldalunkon. Hisszük, hogy a külföldi tapasztalatok, jó gyakorlatok megismerése hasznos lehet mindannyiunk számára. Külön köszönet Zsuzsának a közreadásért és a képekért, melyek szemléletessé teszik bemutatóját! Ez a beszámoló egy általános iskolai látogatás nyomán keletkezett:
St. Mary’s C.ofE.
Általános Iskola
(2009.01.15. London)
Az iskola honlapja: http://www.stmarys.islington.sch.uk/
Tanulmányutunk keretében a St. Mary’s C.ofE. Általános Iskolába látogattunk el, ahol az alábbi korosztály gyermekei vesznek részt az oktatásban:
- óvodás (3-4 évesek)
- iskola-előkészítő (4-7 évesek)
- alsó tagozatos korosztály (7-11 évesek).
Infrastruktúra:
-
Minden tanteremben interaktív táblát használnak (Hagyományos táblát sehol nem láttunk)
- Content szerverük van
- A tartalmakat online érik el, amit esetenként szinkronizálnak a saját szerverükkel
-
A sávszélesség 25 Mbit/sec, ami 16 osztálytermet szolgál ki
-
Egy héten belül tervezik megvalósítani: minden tanteremben a WIFI hozzáférést, 140 db minibook megvásárlását (A minibook-ot a diákok hazavihetik)
- Az iskolának saját 3 éves IKT stratégiája van
-
Az osztályfőnök egyben IKT szakértő is. Feladata az IKT stratégia összeállítása, a piac ismerete, pályázatok írása, beszerzések intézése.
-
Szerződött rendszeradminisztrátor, aki hetente fél napot tölt a hálózat és a gépek karbantartásával.
-
Minden osztályban van egy technikus, aki az órán a technikai lebonyolításban is segít (dolgozik a diákokkal, segíti a tanár munkáját).
-
Nincsenek központilag biztosított tartalmak, önállóan határozzák meg, hogy mit választanak, vásárolnak a piacról.
-
Minden órán - kb. az óra 30%-ában - használnak IKT eszközöket.
-
A tanárok a másnapi tanórákra nem esténként készülnek fel, hanem egy héten fél napot csoportosan dolgoznak együtt az órák felépítésén, megosztják egymással a tartalmaikat, folyamatos a tapasztalatcsere köztük.
-
A „Fronter” nevű tanulásmenedzsment rendszert használják, ami egyben az iskola Intranete és információközlő oldala a központi hatóságok és a szülők felé.
-
Kialakult az e-tanáriközösség az iskolák között (az igazgatók, osztályfőnökök és a szaktanárok és számos fórum tagjai), ahol javaslatokat oszthatnak meg egymással az IKT eszközhasználatra vonatkozóan.
-
E-napló és profil (jellemzés) minden gyerekről, amit a szülők bármikor megnézhetnek.
-
Az iskola anyagi szükségleteinek 90%-át megkapja az államtól, és önállóan döntheti el a felhasználását egy 3 éves tervezet alapján (ezt az iskola dolgozza ki).
-
Az iskola önállóan dönthet a tanárok képzéséről, a megvásárolt tartalmakról, a számítógép vásárlásról és arról is, hogy melyik pedagógusnak ad kiegészítő juttatást.
-
A központi támogatás mellett számos alapítvány, öntevékeny szervezet vagy cég támogatja őket.
-
A hálózat kiépítése 35.000 fontba került, amit támogatásból valósítottak meg
-
Nemrég kaptak 30.000 fontot mobil ICT eszközök (pl. minibook-ok) vásárlására egy alapítványtól
Az iskolában folyó IKT-alapú tanítás-tanulás bemutatása:
Az IKT eszközöket, arra használják, hogy a diákok esélyeit növeljék a tanítás- tanulás terén, kezdve az óvodás kortól az iskolai évekig, ezzel előkészítve őket az egész életen át tartó tanulásra.
Az óvodai szakasz:
Játékos módszerekkel használják az IKT eszközöket, elektronikus játékokat különböző élethelyzetek (meserészletek, szerepjátékok stb.) bemutatására. Az instrukciókat meghallgatva, annak megfelelően válaszolnak a gyerekek a kérdésekre, illetve végzik el feladataikat:
- hétköznapi szavakat használjanak a helyzetek leírásához
- javítsák a magabiztosságukat a beszédben és a pedagógus meghallgatásában
- a gyerekek türelemre szoktatás
Az iskolai szakasz:
Az IKT eszközök használatának elsajátításával lehetőséget kapnak a diákok arra, hogy részt vegyenek a gyorsuló világ fejlődésében, hogy munkájukban és szabadidős tevékenységükben nagyobb szerepet kapjon az információhoz való hozzáférés, illetve azok felhasználása. Előtérbe kerül a szükséges készségek fejlesztése, az információ minél hatékonyabb elérése.
Az IKT készségek segítik a tanulóknál:
- a magabiztosságot,
- a kreativitást,
- az önálló tanulást.
Az IKT kompetenciák fejlesztésével elérhető, hogy ha a tanulók eredményesen használják azt, akkor fejlesztik tudásukat, nyelvi kommunikációs készségüket, gondolkodásmódjukat a tanulás folyamatában és az élet más területén. Ennek megfelelően alkalmazzák eszközként a hardvereket, szoftvereket az információhoz való hozzájutásnál.
Első lépések az oktatás IKT stratégiájában:
-
jellemzést készítettek minden egyes gyerekről, amiben leírták az okokat, amiért őt választották.
-
a projekthez készítettek egy IKT Fejlesztési Tervet és egy IKT tanmenetet
-
a kezdeti szakaszban a lépésről lépésre való tanulás volt a cél
-
a gyerekeknek megfelelő eszközhasználatot vezettek be
-
szabad hozzáférést biztosítottak a gyerekeknek az eszközökhöz (digitális kamera, walky-talky, mikrofon, interaktív tábla, digitális toll, stb.)
-
Meglepő volt a kiskorú gyerekek rutinos eszközhasználata az IKT eszközök terén, a digitális kamerát pl. arra használták, hogy megosszák a tapasztalataikat az osztálytársaikkal.
-
A gyerekek sokszor használják a walky-talky játékot, mert nagyban növeli a beszéd és koncentrációs készségüket.
-
A fentieken túl más lehetőségeik is vannak, például a karaoke játék, melyben énekelnek, vagy eljátszanak történeteket.
-
Megváltoztathatják a hangjukat a hangváltoztató készülék segítségével, hogy utasításokat adjanak egymásnak, vagy különböző személyek szerepjátékában vegyenek részt.
-
Az elektronikus játékok kifejlesztik a gyerekekben, hogy hogyan használják hatékonyan az IKT eszközöket a tanulás folyamatában. Figyelmesen meghallgatták és követték az instrukciókat, miközben megtanulták, hogyan kell türelmesen várni, míg rájuk kerül a sor.
-
Jók a beszéd és megfigyelő készségeik, egyre több szót használnak nagyobb szókinccsel és egyre több szerepjátékban vesznek részt. Nagy örömmel használják a pedagógusok is az IKT felszereléseket, hogy a gyerekek tanulását elősegítsék.
-
A különböző tantárgyaknál a Nemzeti Tantervnek megfelelően használják az IKT eszközöket. Alkalmazzák pl. angol nyelvnél: rákeresnek információkra az interneten és prezentációkat készítenek. Fejlesztik gépelési készségüket, szövegszerkesztési műveleteket gyakorolnak az óra folyamán, a számítógépen történő munkafolyamat kapcsán. Matematikánál: adatgyűjtésre, táblázatkezelésre, eredmények kiszámítására, függvényábrázolásra, diagramkészítésre használják. A társadalmi, szociális, egészségügyi ismeretekkel foglalkozó tantárgyakhoz kapcsolódva az IKT segítségével erősítik az egymással való együttműködést, fejlesztik a globális társadalom iránti érzékenységüket, az e-mail, internet használatával pedig az elektronikus kommunikációt.
Az igazgatónő elmondta, hogy az IKT-alapú folyamatnak pozitív hatása van a gyermekek tanulására, különösen a beszéd és a megértés fejlődésénél, mely része a kommunikációnak, a nyelvnek és az írás - olvasási készségeknek. A jelentősége, hogy lehetővé teszi az egyéni beszéd és megértési gyakorlatokat. A fontossága, hogy az eszköz bemutatásra kerül a gyerekeknek a specifikus tevékenységek során.
A gyerekek, valamint a pedagógusok munkáját monitoring vizsgálatokkal ellenőrzik. Koordinátorok értékelik az erősségeket és gyengeségeket, amit az oktatás során tapasztalnak, és ezeket beleépítik a további fejlesztésekbe.
-
A karaoke javítja a magabiztos fellépést
-
A digitális kamerák, nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az élményeket felvegyék és megosszák egymással a tanulás során az osztályban
-
A távirányítású bogarak: jól tervezett, könnyen használható, hang és fényeffektusokkal ellátott eszközök
-
A navigációs elektronikus játék (méhecske formájában), habár nehezen programozható, mégis könnyen használható a gyerekek orientációs készségének az erősítésére
-
A CD-lejátszó mikrofon használatával: könnyen elsajátítják használhatóságát, javítja a fellépésük magabiztosságát
-
A hangfelvevős elektronikus készülékek: arra használják, hogy visszajátsszák, felidézzék az emberi hangot
-
A hangváltoztató készletet könnyű használni, olcsó és segítséget nyújthat számos készségfejlesztő tevékenység során.
A tanmenet különböző időszakokra lebontva A és B hétre vonatkoztatva összesen 36 témakört határoz meg, melyet be kell építeniük a különböző tantárgyak rendszerébe. A bemutatásra kerülő fejlesztési tervet 2007 szeptemberétől 2010-ig tartó időszakra dolgozták ki.
Az ismertetett IKT fejlesztési terv az oktatásban résztvevő tanárok, asszisztensek, koordinátorok számára ad útmutatást.
Jövőbeni tervezett lépéseik:
Folytatják az IKT felszerelések használatát látva eredményességüket, ezekre alapozva tervezik a következő gyerekek fogadását az óvodában, másokkal is megosztják a tanulással kapcsolatos tapasztalataikat. Új projektek bevezetésével bátorítják a pedagógusokat, hogy többet és különböző célokra, készségek fejlesztéseire használják a gyerekekkel a felszerelést.