„Új vizeken” járunk - Interaktív tábla az Adyban
Viszonylag sok véleményt olvashattunk már az interneten arról, hogy ki hogyan kezdte az interaktív tábla használatát, és hol tart napjainkban.
Miért kuriózum mégis a következő cikksorozat?
Kónyáné Baracsi Bea matematikát és fizikát, Proksza Ágnes pedig etikát, filozófiát és magyart tanít, mindketten a XIII. kerületben, az Ady Gimnáziumban. Bea két különböző táblát is használ. Eltérő időben, eltérő helyen találkoztak először az interaktív táblával. Mégis arra kértem őket, írjanak együtt cikket.
A két véleményt a betűk döntésével különböztettük meg.
Íme az eredmény...
Beavatás: a 0. kilométerkő
Az első találkozás az interaktív táblával 2006-ban történt, amikor újra tanítani kezdtem a gyes után. Kollégáim meséltek arról, hogy az iskola az előző tanévben kapott egy Promethean táblát, amely a 137-es terem végében áll.
Augusztusban továbbképzés? Interaktív tábla? Számítógép? Van még két szabad hely? Hát persze… azonnal felemeltem a kezem, jóllehet magam sem tudtam volna pontosan megindokolni, miért is. Talán mert szeretem a változatosságot: és akkor a következő tanév nem a Röppentyű utcában kezdődne, hanem néhány sarokkal odébb. Más társaság, új emberek, akár még érdekes is lehet. Nyilván ha megkérdezték volna akkor ott tőlem, hogy mégis mit gondolok a digitális oktatás, az interaktív tábla és az irodalom, humán tárgyak tanításának kapcsolatáról, valószínűleg gondolkodás nélkül azt válaszolom: semmit. Merthogy csupán halvány fogalmam volt arról, mi is az az interaktív tábla, a suliban láttam már, mivel azonban olyan teremben, ahol állt, egyáltalán nem tanítottam, nem éreztem magam motiváltnak a kipróbálására.
Mindez történt 2008 (talán) májusában, az egyik utolsó érettségi előtti értekezleten. Aztán jött az érettségi, kitört a nyár, én meg jó mélyre eltemettem magamban az arról való töprengést, hogy mi is lehet a digitális oktatás és az irodalom kapcsolata. Mígnem eljött az augusztus vége, és az a hétfő reggel, mikor két kollegámmal együtt – nagyon nem tudva, hol is vagyunk pontosan – reggel nyolckor megjelentünk a XIII. kerületi PSZK épületében.
És akkor – na jó néhány órával, tucat órával később, egészen pontosan a következő nap délutánján – megtörtént a nagy találkozás (világok harca mondanám, de nem volt harc, csak kölcsönös egymásratalálás): az interaktív tábla és az irodalom egy kreatív írás típusú feladatban a szemem láttára tudtak egymással úgy egy felületen megjelenni, hogy úgy tűnt, mindez akár nem csak számomra lehet inspiráló…
Az első lépések az úton
Egy alkalommal engedélyt kértem az igazgatónktól, hogy szombaton délelőtt bemehessek és a táblával is ismerkedjem, mert munkanapokon esély sem volt erre. Ez elég viccesen sikerült, mert kb. egy órát próbálkoztam, mire kiderült nem is fogom tudni összerakni, mert valamelyik vezeték hiányzik. Azért nem szegte kedvem a dolog, és néhány hét múlva már órát is mertem vele tartani. Már az első találkozáskor úgy éreztem, nem szeretném a táblát csak sima táblaként használni, illetve írásvetítőként, hiszen erre jóval többre képes. Tehát rögtön belevetettem magam a mélyvízbe és tananyagokat kezdtem készíteni konkrét órákhoz. Egy alkalommal 7. osztályban a valószínűség fogalmához kapcsolódó feladatokat oldottunk meg. Nagyon élvezték, és azt láttam, hogy rövid időn belül mindenki megértette miről van szó. Örömmel mentek a táblához, szünetben sem igyekeztek ki a teremből, rajzolgattak, próbálgatták a funkciókat. Ez megerősített abban, hogy érdemes tovább foglalkozni a táblával és még jobban megismerni a lehetőségeit.
Cserélsz velem termet? Ott milyen tábla van? Ti már felvettétek Lacitól (értsd:
Folytatás következik... - 2. rész
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
hol lehet inter aktivoznii?
Várjuk a kérdéseket! :D
(sjud, 2010.09.15 18:03)
Kedves Kati!
Nem tudom, hogy pontosan melyik feladatra gondolt a cikk írója, de igyekszem utánajárni!
Ez a hozzászólás talán motiváció egy újabb cikkre!
Üdv.: Judit
Kérdezhetek?
(Puskás Lászlóné (Kati), 2010.09.14 12:50)
"az interaktív tábla és az irodalom egy kreatív írás típusú feladatban a szemem láttára tudtak egymással úgy egy felületen megjelenni, hogy úgy tűnt, mindez akár nem csak számomra lehet inspiráló…"
Nagyon ritkán lehet humán tantárgyakhoz anyagot találni. Láthatnánk példát egy ilyen feladatra?
...
(Kiss Anna, 2010.11.24 15:11)